Szeretettel köszöntelek a Építkezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Tamás
Építkezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Építkezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Tamás
Építkezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Építkezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Tamás
Építkezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Építkezés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Tamás
Építkezés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Barokk stílus
A reneszánszt követő barokk, mely közvetlenül a manierizmusból fejlődött
ki, elődjéhez hasonlóan szintén stílustörténeti korszak és korstílus
volt, mely 1600-tól 1750-ig tartott. A korstílus jelszavai a bonyolult
minták, a pazar díszítés, melyről egyébként olasz nevét a nyakatekert
okoskodást jelentő baroccót is kapta, illetve a monumentalitás voltak.
(Késői ágait, a copfot és a rokokó stílust külön bekezdésben tárgyaljuk
majd.).
A barokk bölcsője szintén Itália volt, azonban e stílus minden ízében különbözött a reneszánsztól, még akkor is, ha annak stílusjegyeit vette át és fejlesztette tovább. A barokk a teremtés tökéletességét hivatott kifejezni az emberléptékű világban, ennek számlájára írható részletekbe menő kidolgozottsága is. Vallásosságából kifolyólag a barokk építészet legfőbb alkotásai is templomok voltak, melyek páratlan, olykor már túlzásokba hajszolt díszítettségükkel, aranyozásaikkal, márványdíszeikkel próbálták elkápráztatni az egyszerű hívőket, egyszersmind ráébreszteni őket a római katolikus Anyaszentegyház egyedüli hatalmára és nagyszerűségére.
A barokk
építészet alapmotívumai közé tartozott a kedvelt csigavonal, de az addigi geometrikus formákat szerették egyébként is meghajlítani, legyen szó akár alaprajzokról, akár homlokzatokról, vagy épületbelsőkről. Úgy hitték, építményeiket egyedül így tehetik földön túlivá és mozgalmassá. A barokk építészek kedvelt módszerei közé tartozott az illúziókeltés is, a teret díszítményeikkel, festményeikkel növelték meg.
Ékes példája ennek a templomok homlokzatának volutája, mely a tornyot hullámvonalban köti össze a főhajóval, azt sejtetve, hogy még mögötte is tart az épület. A kor palotái sem maradtak mentek a díszítésektől, gyakran bírtak mennyezetre festett kupolabelsővel, bár toronnyal nem rendelkeztek.
Az illúziókeltés nagymesterei szívesen építettek tükörtermeket is, melyek végtelenek mutatták a királyi, főudvari kastélyok belterét. Ennek egyik ekletáns példája a Versailles-i kastély pompás Tükörgalériája. (lent)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A csodás kagylóház
Olcsó, energiatakarékos és környezetbarát a bontott téglából épült Év Háza
Hundertwasser - a mesebeli építész
Napelemek az építészetben